نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3419
-
الف
+

«قلعه بست» افغانستان بازسازی می شود

ریاست اطلاعات و فرهنگ هلمند از بازسازی «قلعه بست» در سال روان خبر داد.

به گزارش آی فیلم 2، پس از آن که نگرانی‌ها از فرو ریختن بخش‌هایی از قلعه باستانی بست هلمند بیشتر شد اکنون ریاست اطلاعات و فرهنگ هلمند می‌گوید که به شمول قلعه بست، کارهای بازسازی چهار بخش تاریخی در این ولایت امسال آغاز می‌شود. 

طاق بست

«حمید الله ویار» رییس اطلاعات و فرهنگ هلمند گفت: در سفری که به کابل داشتیم برای بازسازی قلعه بست و چهار قلعه دیگر بودجه منظور کردیم و در سال روان کارهای عملی آن را آغاز می کنیم. دیوار محافظتی این قلعه، شیشک و یک چاه در میان این قلعه بازسازی خواهد شد. ما تلاش می کنیم به بهترین وجه این قلعه را نگاه کنیم و از فرو ریختن آن جلوگیری کنیم.

این قلعه یکی از بخش‌های باستانی مهم کشور افغانستان است که پیشینه آن به سال‌های پیش از میلاد نیز می رسد. 

هرچند قلعه تاریخی بست بخشی از میراث‌های فرهنگی یونیسکو یا سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد است اما بسیاری از بخش‌هایی آن در سال‌های پسین فرو ریخته اند.

در نزدیکی لشکرگاه در مرکز هلمند شهری تاریخی با نام «قلعه‌ بست» قرار داشته است. قلعه‌ این شهر و دروازه‌ آن از آثار به جا مانده‌ عصر غزنویان است.

«قلعه‌ بست» در واقع محل اقامت شاهان غزنوی در زمستان‌ها بوده است.

این مکان یکی از مهم‌ترین آثار باستانی افغانستان می‌باشد. اهمیت این دروازه به قدری است که عکس آن بر اسکناس‌های صد افغانی افغانستان نیز نقش بسته است.

م ح

نظر شما
ارسال نظر